Bot mot ångest


Chansen att köpa en läcker cd-spelare för en spottstyver går inte att missa. Speciellt eftersom jag just gjort mig av med min apparat som spelar allt i musikväg. Eftersom säljaren föreslår Eskilstuna som mötesplats så ger det mig anledning till en längre färd med elbil. Hur går det med laddning på okänd ort, hur funkar räckvidd i praktiken?

Så iväg på morgonen mot första anhalt: Vingåker. Lagom avstånd för termosfika och sträcka på benen - och inte minst gratis påfyllning av el vid Vingåker Factory Outlet. Jag avstår från att gå in, lite ödsligt på parkeringen så här på en tisdag förmiddag, men som sagt elen laddas gratis.

Nästa stopp blir vid en Cirkel K mack i Eskilstuna, jag passar på att fylla el där också. Man kopplar in håller upp sin laddbricka och snart är laddningen på gång. Där dyker också den käcke cd-säljaren upp, det blir hifiprat en stund. Jag tar en promenad med ett litet snabbmål på en känd hamburgerrestaurang och kan konstatera upp mot en tio olika laddstationer, McDonalds har en kedja, Max har en annan osv. Jag ser bara en enda som är upptagen förutom där jag står. Problemet är att man sällan vet hur mycket varje kilowatt kostar när man laddar. Inte alls som vid en normal mack, där vet du på öret vad litrarna kostar. Det finns undantag men jag ser inga priser på de ställen jag använder på denna resa.

Tre kvart senare är jag på väg mot Östergötland igen. Tar en annan väg och nästa laddstopp blir Pålsboda torg, inte mycket till torg om jag ska vara ärlig. Avstår det klassiska konditoriet, rör på benen och går in till ICA för lite påfyllning i skafferi och kyl. Det finns två laddplatser och en är ledig. Laddstolpen är alldeles lös i fundamentet. Med tanken på 400 volt känns det väl inte super. Jag förstår varför - det är inte första gången jag stött på fenomenet. Folk sliter i den kraftiga kontakten, den låses fast när man laddar och gör man inte "stoppa laddning" i rätt ordning så sitter den orubblig fast. Dessutom är det nog lite olika hemma, vid snabbladdare (med stark likström) och AC laddare (svagare växelsström). Man kommer inte riktigt ihåg och så drar man och sliter.

Under färden har jag god hjälp av elbilsförarens bäste vän: ABRP, uttytt A Better Route Planner. Den har jag kopplat in på bilens dataport, app i telefon, display i bilen. Den ger mig vägbeskrivning som en gps, tipsar om när och var jag behöver ladda, tar hänsyn till allt i beräkningen av räckvidd, hastighet, väder, körstil osv. Jag har full koll på procenten, dvs hur mycket el det finns kvar i batteriet. Så när "reservtankslampan" tänds så blir jag inte ens nervös, 13% räcker ända hem men eftersom jag ändå ska lämna böcker på bibblan i Borensberg och hämta paket på ICA så blir det lite gratisladdning där också.

Många stopp kan det bli om man laddar en mindre stund. Att ladda från tex. 80% till 100% tar mycket längre tid än från 20 till 40, så det är säkert så det blir på långfärd.

Men sträcka på benen behöver en 70-åring , en fika eller mat behöver man ju också. Kombinerar man det med laddning så blir det nog inte nåt problem. Det ser inte bättre ut än att räckviddsångesten är botad. För den vanligaste frågan som elbilsägaren får är utan tvekan: Hur långt kan du köra på en laddning? Det halvtrista svaret är väl helt enkelt, det beror på...