top of page

En liten samling


Jag hickar till när displayen på bensinpumpen tickar över 700 kr. Det är tomt i tanken och jag står där vid Preem-macken i Blåsvädret som så många gånger förr. Men detta är kanske en av de sista gångerna jag fyller med bensin. Men 700 kr är jag inte van vid, småbilar som jag kört större delen av livet brukar sällan svälja så mycket. Tanken var nära tom när jag åkte hemifrån, men ingen fara jag vet att det fanns tankställen runtomkring. 2 i Borensberg, affären i Fornåsa, Blåsvädret i Ljungsbro - alla ställen jag frekventerat genom åren.

Idag läser jag om hur DN:s motorredaktion upptäckt det om elbilar och leasing som jag såg redan i våras.

Även leasingavtal som kostar 2 500 till 3 000 kronor per månad ger en låg totalkostnad för elbilar. En mindre bensindriven bil kostar cirka 10 kronor per mil i bränsle. En elbil kostar, så länge den laddas hemma, ca 2,50 kronor per mil. Man sparar ca 7,50 kronor per mil på att ladda el hemma jämfört med att tanka bensin i en småbil (installationskostnader för laddstolpe oräknat). Du kan alltså dra av upp till 625 kronor per månad från elbilen när du jämför den med en leasad bensinbil, vid 1 000 mil körsträcka per år. Dessutom är skatten för en elbil endast 360 kronor per år. Bilskatten ingår aldrig i privatleasingpriset. Att köra ny bil är alltid ett svart hål i plånboken, oavsett hur du bär dig åt. Vill du ha en fräsch bil som alltid funkar och slippa de mycket obehagliga samtalen från bilverkstan som när de vid ordinarie service "upptäckt ett par saker som behöver åtgärdas", då har leasing fungerat bra för mig nu snart i 3 år. Jag är medveten om att det inte passar alla, är man en stor familj som vill spontanåka till Lofoten en vecka utan så mycket planering så kanske det inte funkar. Men chansen att det inträffar för mig är obefintlig. Och skulle jag vilja åka med nästan tomt batteri hemifrån så finns ju gratis ladd-el i Borensberg medan jag handlar, vid nåt solcellsföretag i Ljungsbro och så mängder av laddstationer i Linköping. Nu kommer det ju aldrig att hända att jag åker med nästan tomt batteri hemifrån, lika lite som att mobilen är urladdad när jag far iväg. Jag kommer att ladda på natten till lägre elpris. Jag gillar att planera och ska man åka längre sträckor så får man ta till apparna. Och de är många. Och laddkort och Raid-brickor. Jag har redan en liten samling.


DN:s artikel om att leasa elbil (tyvärr bara för prenumeranter)

bottom of page