Ett halvår med elbil


Sex månader med elbil, tiden har gått fort när man har roligt som brukar säga.

Räckviddsångesten har försvunnit, första veckorna (vinterkyla i december) vågade man knappt åka utanför kommun uti fall att... Inget har dock hänt. Numer har jag perfekt koll på hur många % av batteriets kapacitet som återstår. Eller rättare sagt jag bryr mig inte så mycket längre. Kort och gott - det är aldrig några problem. Allt funkar.


Tesla har öppnat upp sitt snabbladdarnätverk på många platser för icke-Teslaägare. Där skulle man kunna ta ett exempel på hur annorlunda ekonomin ser ut för elbil. Bensinpriset ligger just nu på runt 23kr, oavsett om du tankar i Ljungsbro eller nån annanstans. Små skillnader. Elbil helt annorlunda.

Jag provade Teslas Supercharger utanför Växjö på väg hem. Ned till Växjö hade tanken räckt med billig "hemel", för att ta mig hem krävdes påfyllning.

Det blev 23 kwh , dvs ungefär halv tank á 7,65 kr/kwh. Dvs 176 kr. Bilen drar ca 1,56 kWh/mil (på sommaren). En kostnad på 12 kr/mil - inte speciellt billigt. En småbil som drar en halvliter/mil ger ungefär samma kostnad. Miljövinsten ej inräknad...

Detta är de absolut dyraste kilowatten jag laddat. Många av de stora kedjorna erbjuder el till 5,50kr /kwh. Nöjer du dig med en inte lika snabb elöverföring vid en laddstation till bilen så kommer du ned på drygt häften av det.

Det betyder i praktiken att vid en snabbladdare hinner du med en snabbfika och vid en långsammare laddare hinner du med dagens lunch.

Men till vardags kör jag ju inte från Växjö, jag tankar hemma när jag sover. Det går inte så fort, jag har ställt in timern på laddaren för laddning från klockan 23 - 06. Och då anar du som studerat diagrammet ovan vad man kommer undan med. Med rätt elavtal.

Då blir det plötsligt osannolikt billigt. Att tanka fullt i natt, ca 30 kwh , det kommer att kosta ca 6 kr, en milkostnad om jag skulle köra ned till Växjö imorgon på, håll i er - 0,35 kr

Hoppsan! 35 öre milen!

Vad synd att inte själva bilen är lika billig.